Quotation of the Day

: : rumah di tengah bendang : :


Inilah rumah aku dilahirkan dan dibesarkan. Setelah 36 tahun, banyak kali juga bapa dah ubah suai. Asalnya rumah papan, bertiang tinggi, beratap daun nyok yang dianyam oleh tok. Masa tu rumah tak pernah panas, tak ada kipas. Kalau nak tido tengah hari just buka tingkap saja. Angin tak hengat tu... kenangan!!!

Terbaru ni dah jadi rumah batu. Tapi dinding dalam masih dikekalkan denpan dinding papan asal. Yang aku tahu papan2 tu dah lebih dari 36 tahun :D Rumah nih banyak sangat pintu utama, 5 pintu. Kalau balik lewat malam aku pun dah tak tau pintu mana sepatutnya aku masuk. Biasanya aku akan call adik, minta dia buka pintu...

Sekarang ni musim menanam padi, hijau lagi... hujung tahun nanti menguning lah tu... Kalau dulu kami sekeluarga makan nasi beras sendiri. Kat tepi rumah pun masih ada lagi pondok kecil untuk simpan padi sendiri. Tapi sekarang ni dah jadi store. Pondok padi tu pun dah lebih 36 tahun. Tapi masih berdiri teguh. Aku rasa selagi tok dan bapa ada, semua2 tu tetap terjaga.

Biasanya kalau nak makan ayam kampung, tangkap je kat rumah ayam kat belakang rumah tu. Kami memang tak penah beli ayam bandar. Biasanya kalau semua cucu2 tok balik, dia suruh pak cik sembelih 3 4 ekor ayam kampung dia. Goreng cabai jer, resipi kelasik tok agaknya. Dari dulu sampai skrg sama je rasanya. Satu lagi sambal belacan & kerisik. "POWER!!!"

14 comments:

NaD said...

cantiknya....

teringin nak pegi rumah tepi sawah camni.

SilverFerio said...

raya nanti jemputla... ajak tunang sekali :d

Kakak Tiri said...

Bestnya kampung Man. Insya allah ada rezeki nak pi lah.

Belacan taruk kerisik?? Pas tu taruk ayaq asam ka? Cair jer tu.

SilverFerio said...

kalau nak bercuti, saya pilih balik kg saja.

sambal tu pekak. sambal belacan mcm biasa tu memang ada asam sket, tambah kerisik

Gee said...

adek.. cantiknya kawasan rumah!!!! bestnyer!!!

erkk.. mintak repesi sambal letak kerisik tu blh? ngan ayam goreng cabai tu.. cam sedap jer bunyinya..

aku la ros said...

bestnyer org ada kg....

Hanamichi_Sakuragi said...

sejuk mata memandangkan???mesti best hilang stress tinggal kat kg

Si Tukang Karut said...

dulu selalu mimpi sawah padi...walaupun tak pernah gi pun sawah padi...tapi kan...pinggan tu cam sama gan pinggan kat rumah nih...tu pun dpt selepas beli beras harmuni...hehehehhe

nih kisah beras ke kisah kampung halaman? takpelah man ek mok nih tongah demam jadi celaru sikit paler otak...

Dory said...

nyaman sungguh kehijauan mate.. macam best je tido kat cni.. heee

cik tun teja said...

man..sebijik cam kg mak mentua gue..huhuuu...iskk iskkk..tingat la plak kat kg gelam...nak balik arrr...bukak posa pat sana...besttt!!!

SilverFerio said...

kakak - musim bendang hijau ni memang nyaman. resipi sambal tu kena tanya ngan tok... jom pegi umah!!! resipi ayam masak cabai pun boleh

ros - bercuti lah kat kg

zu - skrg ni musim hujan, sesuai utk mengawan :))

mommi - tok tak suka makan guna pinggan kaca jernih... dia kata macam makan kat tikar je :))

dory - kalo bercuti ke langkawi, singgah la kt umah

zura - kg gelam gak eh... sama la nama kg kita kan

cik tun teja said...

uikk...pat langkawi sana ada nama gelam ka?? huhuuu...best ni..kena buat rombongan cik kiah nihh..hehe

SitiNur said...

Man,dalam banyak2 pintu tu ada pintu rahsia dak?

SilverFerio said...

zura - kampung kami pun kg gelam juga :D

siti - semua pintu nyata hehehe