Quotation of the Day

: : 1st of puasa : :


Ni lah menu berbuka 1 Ramadhan. Memang sempoi habis. Aku rasa ikan tongkol yang dibakar tu je yang dibeli. Yang lain2 tu... kepah... tok pegi cari kat pulau, ikan kecik2 tu... mak cik pegi mancing kat laut. Menu kampung nih memang murah dan sedap plak tuh. As usual sambal belacan+kerisik kena ada lah. Tak boleh tak ada, walaupun xde lauk yang sesuai utk dicicah... ini lah berbuka yang mampu buat aku tambah nasi...
Mcm skrg nih memang tak de nak tambah2 dah... tapau ngam2 utk sekali makan, lauk secukupnya. aku cuba cari lauk2 ala2 kampung, tak de kuih muih... alhamdulillah perut aku dah tak meragam dah...

20 comments:

Mademoiselle Cynicleopetra said...

setiap hari pun Mommi anak beranak makan nasi cam biasa...tiada istimewanya...laksa ke mee rebus ke tarak...nasi ikan bakar juwe

SilverFerio said...

smpai hari ni lom penah berbuka menu lain selain nasi...

hanya nasi saja waktu berbuka... sebab sahur minum air kosong ngan mkn kurma saja

Saya, Aku dan Kamu said...

eh. baca tajuk entry 1st of puasa. ingatkan blogspot pun dh kena serang virus-virus benci dr 360 plok. mmg saje letak gamba 1st puasa ekk. ai kelirewwww

SilverFerio said...

sesaja je... xde modal baru... korek balik pic2 lama...

Dory said...

sedap tuu.. masakan kampong mmg boleh wat tambah nasi berkali2 ni.. adoiii laa

SilverFerio said...

oleh karna saya asal dari pulau... saya suka pilih makan ikan laut... daging agak kureng sket la...

Kakak Tiri said...

Kalau berbuka kat rumah family... rumah mak-mak... mak seniri... makcik ke... mesti meriah kan. Cemacam ya ampun. Setengah jam still lagi dok mengadap talam.

Hari nih berbuka pizza sekepin dengan nasik sejemput. Settled.

SilverFerio said...

ya lah mem... kat kg hari tu... mlm pertama buka kat umah, mlm kedua kt umah mak enjang... tak de hajat nak berbuka kt umah dia, tapi bila dah dia bersuara... tak dapat nak tak apa... sebab kecik2 dulu penah dok ngan dia lama jugak... tu pun dia dh hingaq... dah bnyk hari balik, hari nak balik bangi baru jengoih kat umah dia... dh kat2 nak berbuka, mak plak call... mak dah masak bnyk, tapi tak dak org plak kat umah...

Peraih udang dari Zimbabwe said...

Mmg best masakan kampung, tak leh celen punyer...

aNnE^wHaTeVeR said...

kampung food...aaaaaaaaaaahhhh..
sodappppp!!

SilverFerio said...

itu lh... dok kg 5 hari berat naik mendadak... sana sini mengadap makanan je...

aku la ros said...

bestnyer....

Pink Marie said...

sedap!!!

tu tu la taleh layan sgt kang badan melebar. hari2 mek mesti tuka menu. today nasi, esok mee, lusa piza, tulat sushi, tuleng western etc.

pastu kata selera mek tinggi.. haiyo! katalah.... asal mek menten.. huu

SilverFerio said...

hehehe... menten mek jgn x menten...

bulan posa saya tak yah nak menten... memang drop, longgar nyer... dh nak raya leh wat sup tulang jer :))

zool irfan said...

makan je selagi leh makan..

SitiNur said...

Nikmat balik kampung. :-)

Adzra a.k.a DoOrDie said...

ehehhee...saya setuju...tapi kengkadang bukan sebab lauk tu lauk kampung...

cuma air tangan org tua yang ikhlas menyediakan juadah itu membuatkan kita rasa nikmat tak terhingga.

mcm cik kuntum ni, kalau mama yang masak...takleh la celen yang beli kat bazar ke psr malam ke...

SilverFerio said...

zooll - jom makan!!! wruaghhhh ptg ni aku kena pi bkt jelutung ada keja sana

siti - salah satu nikmat dunia gak bila dpt cuti lama kat kg...

cik kuntom - setujuk juga ngan kamu, air tangan tu...

sue cipot said...

aku ari2 makan roti john je..

SilverFerio said...

alhamdulillah...