: : hak milik tuhan : :



Tiap-tiap Makhluk Ada Haknya : : Alif Mokhter : :

Cuba perhatikan sebuah cerita
Seekor beruk pemanjat kelapa
Makannya cukup dipelihara sempurna
Petang petang aku bermain dengannya

Dia akulah selalu perolok-olok
Pada makanannya yang tak pernah berlauk
Lada bertumbuk sengaja ku tukok (tokok)
Agaknya pedas taklah lama kat tembolok

Dicebirnya aku kononnya marah
Aku tak pula mengambil kisah
Besok lagi lauk ku tambah
Datukku tahu menyebabkan aku dibelasah

Taklah kat itu saja ceritanya
Satu kali beruk itu terlepas dari tambangannya
Akan hal aku tak sedar perkaranya
Balik kat rumah aku bak biasa saja

Demi terbuka aja pintu rumah
Sang beruk lebih dulu menjengah
Aku diterkamnya dan bergulung ke tanah
Kaki tangan ku berdarah-darah kena kunyah

Sebulan aku merengkok kat hospital
Kat beruk aku katakan sial
Salah aku tidak aku jadikan soal
Dendam beruk tetap selamanya kental

Ini adalah dua makhluk Tuhan
Bersama-sama di dunia dihidupkan
Kat beruk akal Tuhan tiadakan
Manusia tegal akal meningkat kemajuan

Kenapa manusia lupa diri
Beruk dipasung diperhamba digari
Dendamnya berbalas masih disalahi
Ini satu kisah mestilah diperhati

Aku sengaja rakamkan kisahnya
Walau dah lama kat aku terjadinya
Agar sedia disedari pembaca
Sesama makhluk usahlah ianya menganiaya

Binatang manusia air dan kayu
Milik Tuhanlah semua itu
Keperluan masing-masing ada di situ
Insan yang berakal kenapa tak tahu

Oh Tuhan ampunilah daku
Kerana binatang ku perolok-olokkan dulu
Kalau kekal sejak itu dosa ku
Rugilah aku di sepanjang waktu

Oh Tuhan Yang Pengasih Penyayang
Pada mu ku perhambakan diri malam dan siang
Selagi hidup hingga ajal menjelang
Taatkan suruhan Mu takkan ku bangkang

Aku takutkan siksa dari mu
Di alam dunia yang penuh pujuk rayu
Di alam barzakh hingga ke alam kita bertemu
Siksa yang ditakuti itu jauhi

2 comments:

Mademoiselle Cynicleopetra said...

Beautifully written...

Dalam lena yang panjang bagai di kejutkan...

FerioBiru said...

mengingatkan diri sendiri... tiap2 makhluk tuhan ada haknya..