Quotation of the Day

: : t.e.r.j.a.g.a. d.a.r.i. m.i.m.p.i. : :

aku dan adik aku bongsu berjalan ke sebuah rumah. selepas bagi salam aku dengar ada org jawab salam dari dalam rumah. kemdian keluarlah mak angkat aku. aku dan adik masuk ke dalam. kami jumpa mak dan juga kebanyakan ahli kuarga mak angkat aku. kami bersalam dengan semua. aku dan adik masuk ke bilik tidur utama untuk jumpa pak angkat, tapi yang ada bapa sendiri sedang duduk atas tilam sambil baca buku agama / kitab yang selalu dibacanya. kami mula bersalam semut, dan bapa mula bicara. aku memang tak ingat topik2 mula. makin lama suara bapa makin garau, makin getar. aku dan adik hanya tunduk tak berkata apa2. suara bapa makin sebak. kami mula memegang tangan bapa untuk beri dia kekuatan bercakap. dalam tangis dan sebak inilah kekata dia yang aku masih ingat.

"mungkin nanti kalau bapa dah tak ada jangan sekali menyesal yang lepas2. jagalah mak macam mana bapa jaganya. sama-sama tengok bendang, kebun dan rumah"

banyak lagi kekatanya yang aku tak ingat.

kat rumah mak angkat aku sempat jumpa semua anak2 mak angkat aku kak yati, kak not, hamka, abg zul, kak ain, abg ari.

bila aku terjaga dari tidur, memang berpeluh dahi dan kepala yang botak nih. macam-macam menerjah masuk dalam kepala. kejap lagi aku nak telefon ke kampung bertanyakan khabar semua...

9 comments:

Warnawanie said...

kite rasa mcm nk balik kampung jerk nih... huhuhu

SilverFerio said...

kite rasa mcm nk blk kg la..

SitiNur said...

kalau rasa macam tak bleh nak balik kg,tipon la slalu. Yang penting ingatan kita..

Kakak Tiri said...

Bamin baca entri ni terus tefon kampung.

cik tun teja said...

mak ayah dah rindu kat man la tu..maklom hanak bojang depa takdak sapa yg jaga, melainkan diri sendri yg menjaga akan dirinya juwerr.. :)

Si Tukang Karut said...

Ya Allah...dulu kmok pun bermimpi begitu juga...baliklah sekejap man jengok2 mak dan ayah tu?...Ayah tu dok berdoa siang malam jerr agaknya...rindu si ibu membuat ayah terluka juga...

sue cipot said...

ayah tu sbrnya nak bgtau kat hang dia mau menantuuuuuuuuuuuuuu...
nak ckp depan2 takut hang tarik muka jd dia masuk lah dlm mimpi hang huhuhuhu amponnn man

Gee said...

bila nak balik kg?

SilverFerio said...

sue - :)

kakak - maybe tgh august, atau merdeka... blh sambut posa kt kg