Quotation of the Day

: : Monas : :


8 March 2009, Lokasi : Jalan Taman Silang Monas, Jakarta Pusat.
Menumen ini mula dibina pada 17 Ogos 1961 dan siap pada tahun 1975. Pakar2 yang terlibat dalam fasa merancang senibina dan pembinaan adalah Ir. Rooseno, Ir. Sudarsono dan juga Ir. Soekarno.

Monumen Nasional (Monas) setinggi 137 meter merupakan mercutanda Jakarta. Tarikan yang terdapat di sini ialah pemandangan Kota Jakarta daripada Observation Deck, diorama yang terdapat di lantai dasar, teks2 Presiden Ir. Soekarno, segaram TNI dan peta Indonesia. Fasiliti lain yang terdapat di sini ialah perpustakaan dan ruang kantor. Biasanya demonstrasi besar-besaran juga turut dibuat di sini (biasa tengok kan di TV).

Ketika kerata dari Bandung menghampiri Stasiun Gambir, memang jelas kelihatan puncak Monas. Tibanya di Gambir, sempat bertanya pada supir taksi untuk masuk ke Merdeka Square. Agak mudah untuk ke situ. Setelah bergambar sekitar Medeka Square yang berlatarbelakang Monas dan bangunan2 di belakangnya, perjalanan diteruskan untuk mencari Hotel Wiltop. Environment & lokasi hotel agak kurang memuaskan huhuhu... rasanya Hotel Melawai di Blok M lebih bagus.

Kerana kesuntukan masa di Jakarta, tidak banyak tempat yang sempat dilawati. Malamnya makan di KL Village Kopitiam, Jalan Jaksa, Kebon Sirih. Selesai makan, sempat bersiar bersiar sekitar Jalan Sudirman, lewat Senayan , Blok M, Malaysia's Embassy dan ke utara sekitar Ancol.
Satu malam memang tidak cukup untuk jelajah Kota Jakarta.

Destinasi lain yang belum sampai termasuk Bogor dan Puncak...

9 comments:

Mem Aluya said...

Ooo... boleh naik sampai kat puncak monumen tu?

SilverFerio said...

mcm boleh, tp tak tau brp kena bayar

FazzTraxx said...

setahun lebih dok kat jakarta tapi azura tak penah amik gambar kat situ .. hahaha.. heran kan?

aaaa.. rindu kat blok M, plaza senayan, plaza indonesia... huhuhu...

yaya|azura said...

alamak.... tergune abam fazz punye id lak.. hiahahaha.. ya ampoooon!

SilverFerio said...

hehehe... *buat2 tak nampak je kekekke...

org Indonesia sendiri pn ada yang tak bergambar di situ

zool irfan said...

kota jakarta sangat la luas.. tapi dia punya macet macam neraka..

kesesakan lalulintas di sana cukup sedarkan aku yang kl lagi bagus dari jakarta.. seteruk mana pun sesak di kl beratus kali ganda sesak di jakarta.

SilverFerio said...

zool... malamnya ngak macet

Mademoiselle Cynicleopetra said...

ya mommi ada gambar kat sini waktu tu usia baru 17 tahun pertama kali di bawa arwah abah untuk menjejak kasih...saudara mara...

tapi kene molest lak kat situ...hampeh sedara mara tak jumpe gak..

hahah gelihati ingat2 seorang tua cubit punggung mommi...cam nak kene lesing jerr...LOL

SilverFerio said...

wewwww hahaha